Discover Sydney – Part 1

Ondertussen al een weekje in Sydney (ja die tijd gaat vooruit), en dus tijd voor een nieuw blogbericht.

Hoewel ik een jetlag verwachtte, is die gelukkig weggebleven (bedankt innerlijke klok). Maar om niet te optimistisch te zijn, de warmte zorgt er dan weer voor dat het slapen niet al te lang duurt (tot ongeveer 5 am).

En die zelfde warmte is overdag niet bepaald aangenaam. Op een all-in luxevakantie in een hotel met zwembad en zee zou het draaglijk zijn, in een stad zonder zwembad en heel veel mensen is dat toch wat anders. En uiteraard is hier het grootste probleem de zon zelf, je verbrandt hier zonder dat je het doorhebt, dus smeren is de boodschap (alleen neem ik die fles niet mee de stad in, waardoor het effect soms verdwenen is voor ik er nieuwe op kan gooien).
Oh, en het Australisch klimaat is vrij onstabiel, de ene dag puf je bij 39°C, de volgende dag is het 22°C en daarna opnieuw 38°C en ’s avonds koelt het dan weer gevoelig af met soms een stevige wind.

Na The Rocks op vrijdag, koos ik zaterdag voor Darling Harbour en de Botanic Gardens. Te voet vanuit Glebe is het ongeveer een uurtje naar de Botanics (op ’t gemak natuurlijk) en daar slenterend door de prachtige natuur. En hoor ik daar nu Nederlands, ja die zijn nog steeds in Sydney, want hun cruiseschip ligt nog steeds aangemeerd. De tuinen zijn prachtig en je kunt er gerust je hele dag in doorbrengen. Palmbomen aangevuld met geraniums en andere kruipend groen en tal van andere inheemse en uitheemse planten en bomen. Het is ook de plek om je trouwfoto’s te maken, althans -zo redeneren de Chinezen (of wat Aziatisch koppel het ook was). Na even te wandelen kom je uiteindelijk wel aan de haven uit in Farm Cove. Omdat ik uitkwam in het midden, besloot ik nog even het park te bekijken alvorens richting Sydney Opera House te trekken. Dus richting Mrs. Macquarie’s Chair. Een paar joggers willen indruk maken door de trappen op te lopen, ik vermijd ze liever dus neem ik een bochtje langs het water. En daar is ie dan, de stoel van mevrouw Macquarie uitgehakt in de rotsen. Niet zo speciaal op zich maar ze had toen wel een mooi uitzicht op de haven. Ze ligt dan wel al onder de grond, het uitzicht is er nog steeds (misschien wel met een hogere skyline dan toen). De vele meeuwen verstoren de stilte, en ook een boom vol met kleine vogels waar je liever niet te lang stilstaat om niet horendol te worden, is aanwezig. Maar iets verder is er een kaketoe, wild zou je denken, al was het niet dat hij een tag heeft meegekregen in zijn vleugel. En dan de Andrew (Boy) Charlton Pool, wat zou ik hier graag induiken, maar mijn zwembroek was niet mee. De mooie helderblauwe kleur is in mooi contrast met het donkerblauwe water in de haven. En het zwembad springt er nog meer uit door zijn ligging en de kleur van alles er rond. Een zoutwater zwembad naast veel zout water, raar zicht als je al zoveel water ziet, maar hier is dat de gewoonte.

The Botanic Gardens

The Botanic Gardens

The Botanic Gardens

The Botanic Gardens

Botanic Gardens

Botanic Gardens

Botanic Gardens

Botanic Gardens

Mrs. Macquarie's Chair

Mrs. Macquarie’s Chair

De niet-zo-wilde kaketoe

De niet-zo-wilde kaketoe

Andrew Boy Charlton Pool

Andrew Boy Charlton Pool

DSCF2581

The Domain

The Domain

Na de Gardens was het tijd om het Opera House wat dichter te bekijken. Jammer van de werken voor de trappen, maar het kan nog net helemaal op de foto. En hier valt het echt op, dit is geen plek waar de locals vaak komen overdag, maar een alombekende toeristenlokker. En de winkels rondom, uiteraard souvenirs (die veel te hoog geprijsd zijn) en ansichtkaarten. Het krioelt van de toeristen en die lossen op in het werkvolk als je Circular Quay voorbij bent. Ook de Harbour Bridge is van hieruit in al zijn glorie te bewonderen. Via Circular Quay beland je terug in de Rocks.

Sydney Opera House & Sydney Harbour Bridge

Sydney Opera House & Sydney Harbour Bridge

Via de winkelstraat terug naar Darling Harbour. Hier krioelt het ook van de mensen. Uggs is alomtegenwoordig, ondertussen heb ik al 5 winkels gezien in dezelfde stad, en er zullen er wel veel meer zijn. Wie haalt het nu in zijn hoofd om schapenwollen botten te dragen in een land zo warm als dit.

Volgende halte Darling Harbour, het recreatieve deel van de stad. Hier vind je IMAX, SeaLife, Wildlife zoo, Madame Tussauds, Maritime Museum, een winkelcentrum en nog veel meer. Hier is altijd wel iets te beleven.

Oh, en heb ik al vermeld dat Australiërs een immense obsessie hebben voor alles wat met kerst te maken heeft. Hier zijn de etalages, luchthavens, straten en huizen en alles wat je maar kunt bedenken versierd met kerstbomen, lichtjes, affiches en de kerstliedjes. En we zijn pas half november. Ook start deze week het Santa Fest in Darling Harbour, en dit loopt tot eind december. Oh, wat zou het fijn zijn om nu ook een schaatspiste en sleehelling te zien met echte sneeuw (hellingen zijn er toch genoeg).

Santa Claus op z'n Australisch

Santa Claus op z’n Australisch

Op zondag had ik niet veel zin om de stad in te trekken (ook omdat mijn voeten teveel last hadden van de halve marathons van de voorbije dagen), en de ozzies zijn dan zelf vrij (dus attracties bezoek ik niet) en het was dan ook nog eens heet dus waarom jezelf pijnigen als je de rest van de week ook nog kan genieten. ’s Ochtends wel nog even een wandelingetje gemaakt langs Bicentennial Park en de haven. Ozzies lopen, joggen, roeien, kajakken, wandelen met de hond of vissen heel graag en om de warmte voor te blijven doen ze dit dus vroeg in de ochtend (ergens tussen 6 en 8u). En toch kon ik het niet laten en ben ik een wandelingetje gaan maken die is uitgedraaid op 3,5 uur stappen (oh dit had ik moeten uitlaten, want de blaren zijn van de partij net als oververhitte voeten). Maar het loonde ook de moeite om deze kant van Sydney te zien, namelijk Broadway – Central – Paddy’s market – Chinatown. Paddy’s market is vergelijkbaar met een soek in de Arabische landen, alles binnen, dicht opeen gepakt en vermoedelijk met niet zo’n echte spulletjes. Groenten, fruit, vlees, vis, eieren, kleding, telefooncovers, koalapyjamas en noem maar op, ze hebben het hier, en de prijs, goedkoop (ahja, Chinese wijk dus ’t meeste is wat goedkoper dan de rest van de stad). En Chinatown, met de prachtige en obligatoire poort, gewoon plezant. Even de voorbijgangers aanspreken in het Chinees, terwijl je toch in Australië bent waar ze Engels spreken (of er een verbasterde versie van).

Central, daar begon mijn ontdekking van de stad vorige week donderdag, maar toen was het donker. Nu is het klaar en valt me vooral op dat hier enkele internationale ketens liggen (Superdry, Adidas, …) en tal van eetmogelijkheden. Dat laatste is ook wat je in vrijwel de hele stad tegenkomt. Sydneysiders zijn blijkbaar zot van eten, hoewel je het ze niet zou aangeven (ze zweten en sporten het er misschien af??).

Maandag, die had ik van thuis uit al ingepland. Een bezoekje aan het SeaLife Sydney Aquarium, Madame Tussauds Sydney en Sydney Wildlife zoo, gewoon omdat ze alledrie bij elkaar liggen. Daarnaast mag ik ook Manly Sanctuary en Sydney Tower bezoeken binnen 30 dagen.

De dag startte (verplicht) in het Sydney Aquarium (daar had ik mijn tickets besteld, dus die moest ik ook daar ophalen). Het is misschien niet zo mooi als duiken in een rif, het blijft toch een leuk uitstapje. Van zeepaardjes (die behoorlijk klein zijn) tot kanjers van Dugongs (of zeekoeien), van Nemo tot Bruce, van fluorescerende organismen tot immense krabben en van kleine zeester tot grote roggen. Hier zit het allemaal. De route is niet altijd even duidelijk aangegeven, maar dan zie je de visjes nog maar eens hé. Ook de pinguïns zijn van de partij, alleen hadden die de tijd gevonden om het raam vol te spetten met het water uit hun bassin. De haaien showden hun tandjes, de Dugongs lachten mooi naar het publiek en de roggen waren speels en vrolijk. En top of the bill, bij het binnengaan zie je de enige echte platypus (ofwel het vogelbekdier), die helaas niet op de foto wou – Perry waar ben je nou?, maar helaas kan ik nu Phineas niet citeren want ik vond hem niet meer terug.

Een zeester at Sealife Sydney Aquarium

Een zeester at Sealife Sydney Aquarium

Nog een zeester

Nog een zeester

IMG_0430

Een Japanse krab, zeer groot beest en sterk genoeg om je botten te breken

Een Japanse krab, zeer groot beest en sterk genoeg om je botten te breken

Hier zijn die tandjes (volgroeide witte haai)

Hier zijn die tandjes (volgroeide witte haai)

Waar zijn die tandjes?

Waar zijn die tandjes?

De Dugong

De Dugong

Een verpleegsterhaai

Een verpleegsterhaai

Een manta

Een manta

Volgende stop was de Wildlife zoo. Hier vind je de reptielen, amfibieën, insecten, vogels en zoogdieren van Australië. Starten doen we in de vlinderkas waar ook enkele vogels zitten. Heel tof om ook eens oranje, bruine en blauwe vlinders te zien in plaats van de citroenvlinder, dagpauwoog of koolwitje bij ons. Daarnaast waren er ook kikkers aanwezig, die gewoon groen waren (hier had ik toch de kleurrijkere variant verwacht). Dan nog even wat mieren, sprinkhanen, slangen en regenwoudschorpioenen (die bijzonder klein zijn) alvorens ook de koala’s, wallabies en wombats verschijnen. De eerste is immens lui en hangt gewoon in de boom te niksen, de tweede waren – hoe kan het ook anders – aan het eten of slapen en de laatste, tja, moet je het vragen, die sliepen. Topper hier was de uit de kluiten gewassen alligator die zijn verblijf nu moet delen met de lori’s.

IMG_0478 IMG_0495

Another butterfly

Another butterfly

I'm a little butterfly, spread my colorful wings Even though I'm small and frail I can do almost anything Caterpillar in my cocoon I'm gonna be a butterfly soon I'm a little butterfly I can soar through the sky So glad I ended up like this

I’m a little butterfly, spread my colorful wings
Even though I’m small and frail
I can do almost anything
Caterpillar in my cocoon
I’m gonna be a butterfly soon
I’m a little butterfly
I can soar through the sky
So glad I ended up like this

Tasmaanse Duivel

Tasmaanse Duivel

IMG_0510

I'm lazy

I’m lazy

I'm watching you

I’m watching you

I'm a cassowary

I’m a cassowary

I'm a lazy kangaroo

I’m a lazy kangaroo

I want to eat you...

I want to eat you…

IMG_0546

Madame Tussauds, dat heeft niet echt uitleg nodig. Wassen beelden van al je favoriete sterren, kortom Hollywoodstyle. Waar zijn One Direction of 5 Seconds of Summer, toch de sensaties van dit moment? Oh, daar is Justin Bieber, nu val ik flauw 😉 Even guitar hero-en met Taylor Swift of op de koffie met Obama om ook nog eens te poseren naast een acteur uit mijn favoriete soap opera “Home and Away”, jaja, Alf Stewart (Ray Meagher). En die staat rechtover Neighboursacteur Harold Bishop (Ian Smith) – wie is beter? “Closer each day, …”, want Summer Bay (ofwel Palm Beach) ligt hier niet zo heel ver vandaan in de Northern Beaches. Van maandag tot donderdag om 7pm op Seven!

Kofi Annan

Kofi Annan

Oprah Winfrey

Oprah Winfrey

Lleyton Hewitt

Lleyton Hewitt

Barackske zie, en zonder al die veiligheidsmaatregelen

Barackske zie, en zonder al die veiligheidsmaatregelen

De vorige premier van Australië

De vorige premier van Australië

Ray Meagher (aka Alf Stewart)

Ray Meagher (aka Alf Stewart)

JUSTIN BIEBER!!!!

JUSTIN BIEBER!!!!

De Tower ligt op wandelafstand van de 3 eerste, dus doen we die dan ook maar (kwestie van het achter de rug te hebben). De Sydney Tower Eye is exact dubbel zo hoog als de Sydney Harbour Bridge en geeft je een fantastisch uitzicht. Nu ben ik wel blij dat ik weet hoe groot Sydney is, want als ik tot in Bondi zou wandelen, dan ben ik er ’s avonds nog niet. Immense stad en eigenlijk kijk je alleen uit op gebouwen, stadsgroen, de haven en de Pacific (dus ook nog eens water).

IMG_0627 IMG_0636 IMG_0640 IMG_0646 IMG_0643

En wat hebben ze allemaal gemeen, bij het binnengaan wordt je gefotografeerd om bij het buitengaan de foto’s te kopen. 5×30$ en zo halen ze hun geld binnen van toeristen. Ikzelf, ik zeg liever “thanks, but no thanks”. Waarom zou ik nu een foto van mezelf willen op een surfboard met mijn schoenen en kleren aan?

Ook nog even meegeven, gisteren was een dag voor in de geschiedenisboeken van Sydney. Waar het op Bondi, Coogee & Shark Island 24°C (de stranden) en het CBD (centrum) 29°C was, daar was het in het westelijk deel van de stad, namelijk Parramatta en Macquarie Fields 40°C en in Richmond zelfs 45°C. Die temperatuur ligt maar liefst 20°C boven het maandelijks gemiddelde en is de heetste dag ooit in november in Sydney.

Dinsdag was een uiterst inactieve en doelloze dag. De voetjes wat laten rusten, ze moeten nog heel lang meegaan. Dan maar snel even de stad in op zoek naar het Australian Taxation Office. Maar wat haat ik nu Google Maps, die me eerst de zuidelijke richting instuurt terwijl het ATO in het noorden van het CBD ligt. Ik ben er geraakt en het TFN is aangevraagd, maar ik betwijfel of de werknemers hier graag hun werk doen (zo onvriendelijke mensen soms, vooral de oudere Ozzies). Dit was ook de eerste dag waarbij het zwaarbewolkt was (maar wel aangenaam warm met een briesje) en dus was dit ideaal weer geweest om wat van de stad te bezien, maar die had ik voordien al ontdekt.

Op woensdag, toen was het bewolkt en wel gevoelig kouder dan de voorbije dagen. Ik had spijt dat ik de trein naar Olympic Park had genomen zonder een truitje (22°C is niet koud zou je denken, maar je raakt zo snel gewend aan de warmere temperaturen, dat alles wat lager is ook koud aanvoelt). Het Olympic Park is een immens grote vlakte waar op dit moment geen logica meer inzit. De stadiums staan er en worden ook gebruikt (Katy Perry en 5SOS treden op in de Allphones Arena) maar er tussen was alles een soort bouwwerf, voor een race-evenement op 5 december. Heel veel groen, en soms lange afstanden, meer kan ik hier niet over zeggen. De mensen kom je pas tegen aan het business district en de restaurants.

ANZ stadium (ofwel het Olympisch stadium)

ANZ stadium (ofwel het Olympisch stadium)

Olympic Fountain

Olympic Fountain

Allphones Arena

Allphones Arena

DSCF2618

In de middag dan maar volop geprofiteerd van mijn MyMulti 3 pass. De meest nutteloze ferryrit die er bestaat, die heb ik gedaan. Hij levert mooie foto’s op, maar de afstand tussen begin- en eindhalte is met de ferry 25 minuten en te voet … 5 minuten. En daar betaal je normaal 10$ voor.

DSCF2625 DSCF2639

Sydney Luna Park

Sydney Luna Park

DSCF2633 DSCF2629 DSCF2647

En tenslotte in de late namiddag, omdat ik die pass echt wil gebruiken, richting Bondi Junction en vervolgens Bondi Beach. Het Westfield Shopping Center, dat staat zeker nog op het verlanglijstje (’t is ook zo groot – 7 verdiepingen) en een dagje op het strand zelf ook. Maar nu toch al een eerste kennismaking en wat voor één. Mijn eerste zicht op de Pacific. En het strand, bijzonder leeg voor zoiets populair (vermoedelijk zal de koude en bewolkte dag hier zeker zijn rol in gespeeld hebben). Ik liep zuid-noord en in het zuiden waren vooral de surfers actief.

Bondi Beach

Bondi Beach

DSCF2651 DSCF2652

The Pacific

The Pacific

Ik moet nu vooral Oost en Noord Sydney verder ontdekken (Manly, Palm Beach, Taronga Zoo, Bondi Beach, Coogee Beach) en ook de Blue Mountains staan op het programma. Ik vrees een beetje dat ik rond Sydney zal blijven hangen tot Nieuwjaar en nadien zal moeten rushen naar Melbourne.

Er zijn ook wel nog wat zaken waar ik aan gewend moet worden:

  • Iedereen loopt links, rijdt links, staat links op de roltrap
  • 1 dollar is groter dan 2 dollar
  • Ook al is Australië het land, alles wordt hier toch eerder per staat bekeken (RSA, driving, …)
  • Afstanden zijn hier heel groot en vaak vermoeiend door de hitte
  • Elk verkeerslicht heeft zo’n knopje om te duwen, maar de tijd die het nodig heeft om groen te worden is immens. En bovendien krijg je nauwelijks de tijd om over te steken alvorens het rood wordt.
    • Hier knippert het trouwens op rood waar in Europa het op groen knippert om je te melden dat je je moet haasten.

See ya all, next time with more reports and pics of this amazing country!

2 thoughts on “Discover Sydney – Part 1

Geef een reactie

