Discover Sydney – Part 2

G’dday mates,

Dit was voorlopig mijn laatste week in Glebe, Sydney. Na deze week verhuis ik mijn boeltje om eens de omstreken te verkennen.

Eerste op het programma (donderdag) was het legendarische en prachtige Palm Beach. Mijn rugzak gepakt met zonnecrème, slippers, camera’s en water en toen ik onderweg was realiseerde ik me dat ik mijn jas was vergeten. Het was een beetje zoals een Europese herfstdag en helaas, ik had er van, 2 uur lang de volle laag met regen en wind. Drijfnat, maar “hey who cares!” De rit is bijzonder lang (3 uur van Sydney CBD naar Palm Beach). Eens aangekomen heb ik eerst genoten van het mooie landschap en de wilde kaketoes (hier zijn ze wild). Vervolgens een wandelingetje langs het alombekende strand (voor mocht je het nog niet weten, dit is hét strand van Summer Bay in de serie Home and Away). Het ziet er wel zo makkelijk uit in de serie, maar je zakt er onmiddelijk in dus schoentjes en teenslippers zijn niet echte aanraders om over het strand te wandelen. Ook de surfclub en diner even bekeken en vervolgens de klim naar Barrenjoey Headland Lighthouse, een (alweer) steile klim naar een monument dat wordt gerestaureerd. Dus ik zag veel stellingen staan, maar de restauratie had vermoedelijk ook iets te maken met de bosbrand van 2013 op Barrenjoey headland. Het weer verstoort misschien wel wat de pracht, maar van bovenop de rots is dit ongeloofelijk mooi.

Palm Beach North

Palm Beach North

Palm Beach (way to beach)

Palm Beach (way to beach)

Palm Beach

Palm Beach

Palm Beach 4

Barrenjoey Headland & Lighthouse

Barrenjoey Headland & Lighthouse

Beach Trail to Barrenjoey Headland

Beach Trail to Barrenjoey Headland

Amazing Palm Beach

Amazing Palm Beach

Barrenjoey Lighthouse

Barrenjoey Lighthouse

Surf Club

Surf Club

De rit terug duurde maar 1,5 uur en dus had ik nog tijd om iets anders te doen, nadat ik droge kleren had aangetrokken. En ook ’s middags was het koud en regende het soms. Dus de bus en CityLink (of trein) richting Bondi Junction voor een middagje slenteren in Westfield Bondi Junction. Het 7 verdiepingen tellende winkelcentrum omschrijven kan niet anders dan met het woordje groots. Woolworths, Coles, Meyer, David Jones, Zara en een 2-verdiepingen hoge Hollisterwinkel zijn maar enkele van de stores in dit gebouw. Hollister is hier ook goedkoper dan in België (vreemd toch dat ze hier bijna geen shorts verkopen maar massa’s jeansbroeken). En hangt daar niet zo’n mooi kerstmannenpyjama (zo een pj in één stuk met voetjes aan, maar dan voor de grote jongens).

Vrijdag tot zondag stond Manly op het programma. Manly is een noordelijk surfstrand in Sydney en omdat de ferrytocht naar Manly een mooi overzicht geeft over de haven, wel waarom ook niet. En dit in totaal 4 keer (2 keer heen en 2 keer terug). Op vrijdag had ik nog een attractie tegoed met mijn multipass, namelijk Manly Sealife Sanctuary. Dit is niet het typische aquarium, hoewel je zou twijfelen want ze stellen ze toch tentoon, maar een opvangcentrum voor gewonde dieren. Eerste tip, kijk recht door het glas om de dieren op ware grootte te zien, want door het gebogen glas zijn ze 25% kleiner. En dit zijn imposante beesten, roggen en schildpadden die 2x zo groot zijn als ikzelf (en het halve aquarium inpalmen (in de breedte)). Een schildpad had ooit een aanvaring met een boot waardoor haar schild constant gelijmd moet worden. En doen ze dit niet, dan heeft ze een luchtbel onder haar schild en zwemt ze nogal raar (grappig hoe ze dit vertelde). De haaien komen ook net uit winterslaap en die worden gevoed (ze zijn trouwens het gevaarlijkst net na de winter, dan denken ze eerst “nu moeten we paren” en nadien als dat voorbij is “ah zullen we maar even eten zeker”). Hongerig zijn ze nu niet, maar de duikers zijn wel niet zo gerust als ze iets te laag komen zwemmen. Nu ja, een Port Jackson haai die bijt laat zuigplekken achter. De roggen zijn moeilijker, want door hun onlogische bouw (ogen boven, mond onder) zien ze hun eten niet en zijn het nogal onpropere eters die af en toe eens de duiker bijt. De schildpadden zijn inventiever, als ze nog honger hebben, gooien ze gewoon de emmer omver en steken ze hun kop erin, slimme beestjes. De pinguins zaten boven, stinken en maken een irritant geluid. Ze komen in het wild voor in Manly, maar ik heb ze niet gespot.

Penguins

Penguins

IMG_0779 IMG_0777 IMG_0775

Zeepaardje

Zeepaardje

Koraalduivel

Koraalduivel

Turtle

Turtle

Mmmmmm...

Mmmmmm…

Rog

Rog

IMG_0753

’s Middags dan maar gewoon wildweg een wandeling gemaakt in Manly richting Sydney Harbour National Park. Ik had geen plan, dus geen idee hoe lang dit zou duren en hoe ver ik zou verdwalen. Maar een stel Duitsers liepen ook verloren te kijken op hun plan, dus ik was tenminste goed bezig door gewoon mijn gevoel te volgen. En eindelijk kom ik uit aan het North Headland. Magnifiek uitzicht op de City, Manly, Vaucluse, de Harbour en de Pacific/Tasman Sea. Zo’n rotsformaties vind je niet in België (Cap Blanc/Gris Nez in Frankrijk komen er het dichtst bij :D). Je zou je niet meer in de Sydney Metropolitan Area wanen, maar dit is het wel. Veel groen, een compleet vuurverbod en af en toe eens iemand die langskomt. De helse klim omhoog was het dus waard. En dan terug naar beneden – want ik wist niet dat er een bus reed, tot die ineens passeerde en ik hem miste (en 3 uur wachten zag ik niet zitten).

IMG_0848 IMG_0841 IMG_0828 IMG_0803 IMG_0798

’s Avonds nog even in The Rocks Museum geweest, waar ik opnieuw Nederlands hoorde. En nadien was het barbie-time. Gezellig op het dakterras BBQ-en, alhoewel het wat frisjes werd na 8u. Een vettig accent uit Tamworth, Aussie English uit Melbourne en vernederlandst Engels uit … Nederland.

De volgende dag was het opnieuw tijd voor Manly, en dit maal het strand. Prachtige dag met verfrissend water en veel mensen met hetzelfde idee. De frigoboxen bij de hand en bakken maar. Na de middag wou ik wel de Manly Scenic Walkway doen, maar ik heb me beperkt tot de Corso en de vele shops die hier aanwezig zijn. Rip Curl, Billabong, Quiksilver, O’neill, het is allemaal aanwezig. Alles is in vergelijking met Europese prijzen, goedkoper, ook omdat ze het hier iets beter kunnen gebruiken dan wij. Er stond een mooi kerstpakket in de aanbieding (wallet, tee & cap) dus dan maar gekocht, want ik had een hoofddeksel nodig 😉 (en dat kwam later nog heel goed van pas).

Note: ijsjes zijn hier dubbel zo duur als in België ($4,95 – 6,50 per bol).

’s Avonds voor het eerst ook de stad by night bezocht. En dit kwam goed uit, want 29/11 was zoals reeds gezegd, Christmas Kick off. En in Darling Harbour hoort daar vuurwerk bij, iets wat ze standaard elke zaterdag doen, reden of geen reden). En hoe kan het ook anders: “I don’t want a lot for Christmas, There is just one thing I need, I don’t care about the presents, Underneath the Christmas tree. I just want you for my own, More than you could ever know, Make my wish come true, All I want for Christmas, Is you, you yeah.” Gevolgd door een ode aan alle Christmas Carols van “Jingle Bells” tot “Let it Snow” (you wish, Aussies) en van “Winter Wonderland” tot “Santa Claus is coming to town”. Prachtig vuurwerk, dus dat beloofd voor nieuwjaar en de “HoHoHoHoHo” op het water maakt de sfeer compleet (bij 24°C).

IMG_0909  IMG_0885 IMG_0883

Circular Quay

Circular Quay

Santa Fest

Santa Fest

IMG_0866 IMG_0873

Martins Place X-mas Tree

Martins Place X-mas Tree

IMG_0880

En omdat ik ook eens de harbour wil zien by night, een ferry genomen en genoten. Zelfs op Fort Denison is er een feestje aan de gang (een fort kleiner dan het Gravensteen in het midden van alleen maar water). Overal waar je loopt, kijkt, binnengaat, daar feesten ze. Die Australiërs toch, zo uitkijken naar het weekend :p …

Zondag, rustdag. Hoefde ook niet veel te doen want het was wel heel slecht weer (regen, regen en nog meer regen, precies of ik was terug thuis). Dus op maandag dan maar de South Head gedaan (als aanvulling op de North Head in Manly). Hier vooral een mooi uitzicht op de harbour en de city in de verte. Wat hier ook staat is een vuurtoren (de tweede die ik zie in mijn 2 weken Australië). Deze is minder mooi dan Barrenjoey lighthouse, maar wel een stuk dichterbij (alhoewel, Watsons Bay is nu niet de meest efficiënt bereikbare locatie in Sydney met slechts elk uur een ferry en de bus is geen optie door het vele verkeer). En de South Head, daar vind je ook Lady Bay, een legaal naaktstrand. Vreemd genoeg ligt het vlak aan de legerbasis en blijkbaar wordt er onder de Aziaten een soort van tours aangeboden om het vele volk op het naaktstrand te aanschouwen (en foto’s maken dat die Chinezen/Japanezen/watdanook doen). Voor de rest is in Vaucluse weinig te zien, het is een woonwijk voor de filthy rich (het Sint-Martens-Latem van Sydney). Nadien nog even een post office gezocht om postzegels te kopen voor de eerste lading kaartjes. Toen ik de prijs van de postzegels te horen kreeg dacht ik wel even: “die worden in first class verzonden zeker”. Maar ze moesten toch ooit eens verstuurd worden, want kerstgroeten uitbrengen en krijgen na kerst is een beetje zot (btw: let me know if you got them, they were sent by Post Australia on 1 December).

DSCF2691 DSCF2695 DSCF2699

Vaucluse View

Manly Beach

En om Middle Head niet te negeren, doen we die ook maar op dinsdag. Dit is veruit het meest afgelegen deel van Sydney, een bus om het uur. Hier komt ik dan ook het eerste echte “wildlife” tegen, namelijk hagedissen (in alle groottes). Eerlijk gezegd is dit wel veruit de minst mooie locatie om te wandelen, naast hagedissen heb je hier eigenlijk niets (zelfs de uitzchten op de haven zijn niet zoals op het North en South Head).

DSCF2703 DSCF2701 DSCF2704 DSCF2709 DSCF2711

Dus een samenvatting, North Head prachtig om te wandelen en geregeld mooie uitzichten (locals en toeristen), South Head korte wandelingen maar wel mooie uitzichten (veel Aziaten), Middle Head (bomen en een militaire basis en ook hier een legaal naaktstrand). Zouden die naaktstranden voor die militairen zijn tijdens hun vrije uurtjes??? :p

Op de terugweg dan maar eens een tip van een Australische opvolgen, de ferry nemen naar Milsons Point. Hier ligt Luna Park (iets wat een pretpark moet voorstellen) en kan je vooral prachtige foto’s maken van zowel de Harbour Bridge als Sydney Opera House, en dat op 1 foto. Hier had een moslimschool blijkbaar ook van gehoord want het was een meute van witte hoofddoeken, iets wat niet zo vaak voorkomt in Sydney. Ohja, en voorheen het Belgian Beer Heritage Cafe opgezocht. Hier een Leffe drinken, mag wel eens na al dat water (wat je hier gratis krijgt op café, restaurant en onderweg via drinkfonteinen). Ook is mijn TFN aangekomen, dus de administratie zit er bijna op, juist nog Medicare regelen komende maandag.

DSCF2720 DSCF2721 DSCF2731 DSCF2730 DSCF2722

And why not, celebrate my birthday for the very first time abroad (eens wat anders dan studeren of examens). En dit vieren we door veel te vroeg wakker te worden en op een veel te hete en vochtige dag de Bondi to Coogee walk te doen. Gelukkig is die wandeling het waard (en je doet hem ook op eigen tempo). Maar aan het einde was ik toe aan wat verkoeling en wat is dat nou? Een strand? Uiteraard want Coogee is net als Bondi, Tamarama, Bronte, Clovelly en ga zo maar door een stadsstrand aan de Tasmanaanse Zee/Pacific. Moet wel zeggen, de golven waren hier wel een stukje hoger dan in Bondi.

DSCF2753 DSCF2751 DSCF2750

Tamarama Beach

Tamarama Beach

Bronte Beach

Bronte Beach

DSCF2748

Bondi Icebergs

Bondi Icebergs

Een kerkhof aan zee

Een kerkhof aan zee

Aan datzelfde kerkhof

Aan datzelfde kerkhof

Coogee Beach

DSCF2794

DSCF2765 DSCF2788 DSCF2790

Dit was het dan voor Sydney, volgende stop is de Blue Mountains. Die zijn voor mijn “verlengde” weekend (donderdag – zondag). Nadien nog een korte stop in Sydney en dan op weg naar het zuidelijker deel. En niet getreurd, Sydney wordt nogmaals aangedaan in de allerlaatste dagen van 2014. Want hoe je het ook draait of keert, eens in Australië wil je het grootste NYE spektakel op aarde niet missen.

Leuke opmerking: de voorbereidingswerken voor NYE2014 zijn ook officieel gestart. En komend weekend is er de Variety Santa Fun Run, zotten die lopen in een kerstmannenkostuum in temperaturen van 32°C in de blakende zon, maar voor het goede doel 😉

Woensdagmiddag
Voor het water ineens losgelaten werd, stoorden de Sydneysiders zich ook niet aan wat druppels of een beetje regen totdat de stad volledig werd bedekt met een gitzwart gordijn van wolken. Toen werd plots de hemel in sneltempo verlicht met flitsen en gingen de sluizen in een ruk open, alsof de hele harbour werd uitgegoten over de stad. Toen ook het klankspektakel van start ging, was het hek helemaal van de dam. Duizenden mensen die van hun werk kwamen, moeten in sneltempo de regendruppels ontwijken, thans proberen want er is geen ontkomen aan. Als ook de voertuigen voorbijrijden, krijgen ze ineens ook nog water over zich dat reeds was neergekomen op de grond. En ja, ook ik moest slechts 50 meter overbruggen tot ik in het hostel was, maar ook ik werd niet gespaard. Drijfnat door slechts 5 seconden in de open lucht door te brengen. Gezegend zijt gij op uw verjaardag!

One thought on “Discover Sydney – Part 2

Geef een reactie

