I’m walking in the rain

Omdat er ook zoiets bestaat als niet-Sydney, besloot ik dan maar om even een weekendje naar de Blue Mountains te trekken. Mijn uitgangsbasis is Katoomba, tevens de hoofdplaats in dit gebied.

Note: de rit hierheen met de trein is op zijn minst gezegd een lange rit (1u59) maar met mooie uitzichten en vooral niet zo duur ($5,40 voor 120 km). Probleem zal zijn om terug te keren want er zijn werkzaamheden tussen Penrith en Central waardoor iedereen daar moet overstappen op een bus (en dat is een hele lange rit).

Wat een verschil zeg, precies of ik in een luxeresort terecht kom na zo’n compacte bunker in de stad. En vooral, hier zijn er geen camera’s die je constant begluren.

Over Katoomba valt weinig te zeggen, een beetje een doodse stad waar de mensen niet meer buitenkomen na 20u (en ook de gordijntjes en de deur van het hostel toegaan). Ook is de gemiddelde leeftijd op dit moment ergens rond de 40-50 jaar (naarmate het weekend vorderde daalde deze naar ergens rond de 30, mede door de Duitse jongeren. Maar wat is dit zeg, een bejaardentehuis? Op die 2,5 weken dat ik nu Down Under zit, is er een vaste trend, Duitsland heeft blijkbaar besloten om al haar inwoners naar Australië te sturen. Wat ook een beetje vreemd is, de supermarkten (Woolworths en Coles) zijn open tot middernacht, maar na 20u zie je er nauwelijks nog mensen.

Katoomba ligt wel ideaal, pal aan de Three Sisters en van daaruit kan je de vallei in. Enige echte minpuntje, als je een lange bushwalk maakt en je bent daardoor wat uitgeput, wel vergeet het want er volgt een ferme klim in het dorp zelf (want ook hier zijn ze zot van hellingen). Een vraag die me nog bezighoudt is “wat hebben die Australiërs met wijken te bouwen op heuvels?” Schraap de heuvel af, bouw alles op gelijke hoogte en laat de rest rondom heuvelachtig :p

Eerste wat ik dus deed was na aankomst de Three Sisters gaan bekijken (en oh wat heb ik spijt dat ik vergat om de zonsondergang te bekijken, want de dagen nadien kregen we 3 helse onweersdagen). Roommate Adrian (Zwi) wist me te vertellen dat het mooi was 😦
Volgende dag was het dan echt tijd voor een bushwalk. Aangezien ik geen wandelaar ben (hooguit de winkelstraten in Gent of een wandelingetje in het park) koos ik toch voor een hard en een experienced walk (ach, als er iets zou gebeuren bel je 000 of zullen ze wel komen zoeken als je niet aankomt in het hostel). Bijlange niet zo zwaar als gedacht, alleen verbruik je nogal wat energie die ik niet kon aanvullen met eten, want dat had ik nu niet ingepakt. Beneden is het ook koel genoeg dus het is doenbaar. Eerst even Leura Cascades bezocht, wat een heel mooi stukje natuur is. Vervolgens van daaruit richting Scenic World langs de Giant Stairway (900 trappen) en de Three Sisters. Onderweg (in het regenwoud) hoef je geen mp3 want de vogeltjes fluiten erop lossen en zorgen voor de nodige muziek. Ook zie je geregeld watervallen en vooral heel veel trappen (of wat er voor moet doorgaan). En heb ik ook geluk, ik zag een wondermooie Crimson Rosella (zeg maar 4 op heel de weg) en nadien ook nog een Lyrebird (helaas had die wel door dat ik hem stond te begluren en liep hij steeds verder weg).
Toen ik aan Scenic World aankwam kon ik kiezen – Furber Steps (trapjes omhoog) of Scenic Railway (14$ om 3,5 minuten in een treintje te zitten). Ik koos voor nummer 1 uiteraard. Hell yeah, omhoog gaan met een bijna lege maag. Maar ik ben er geraakt, en net op tijd voor het eerste grote onweer losbarste.

Dag 3 in Katoomba begon mooi, dus ik ging voor de Golden Stairs naar Ruined Castle en dan terug via Landslide en Scenic World. Eer ik die Golden Stairs vond, sloeg het weer om. Regen (eerst wat motregen) met geregeld wat licht en geluid bij. Nadien stopte het, maar omdat ik zag dat er nieuw onweer op komst was heb ik Ruined Castle maar gelaten voor wat het is. Dus via de Federal Pass en Landslide naar Scenic World dan maar. Zeker niet aan te raden (ook het hostel zei dat je een ommetje moest maken omdat Landslide dicht was, alleen een ommetje vond ik niet en Landslide was open). De rotsen zijn na regen immens glad en de hoogteverschillen komen soms overeen met 4-5 treden, wat eigenlijk een beetje gevaarlijk was. Ook moest ik blijkbaar opletten van slangen (meerbepaald de Brown Snakes, of de tweede meest giftige slangen ter wereld) maar ik heb er geen gezien (jammer?). Uiteindelijk belandde ik op de Scenic Walkway en daar nog maar wat rondgekeken tot het ineens met bakken uit de lucht viel. Omdat ik geen zin had om 45 minuten te klimmen in de regen heb ik dan toch maar 14$ gespendeerd aan de railway. Hier moet ik eerlijk over zijn, ik heb nog nooit 10 euro zo snel en zo nutteloos weggegooid als nu. Komaan zeg, 3,5 minuten in een treintje die onder een hoek van 52° de helling opgaat. En toppunt is dat het hele pakket (een kabelbaan, een treintje en een kabellift met glasbodem) 35$ kost, en er dus mensen zijn (Aziaten) die hier geld aan verspillen. Scenic World is een “DON’T DO THIS” attractie, want van daaruit moet je ook nog een halfuur stappen naar Katoomba.

Ik moet mijn ruim hostel verlaten en terug naar Sydney. En dat was een laaaaange rit. Transport NSW voert in het weekend namelijk werken uit tussen Central en Penrith waardoor alle passagiers van de Blue Mountains naar Sydney en omgekeerd sowieso de trein moeten verlaten in Penrith om dan de bus te nemen naar Sydney (of omgekeerd voor wie naar BM wil). De rit met de trein tot in Penrith duur 1 uur, de busrit naar Sydney 1,5 uur (gelukkig dat het zondag was, maar toch was er file rond Sydney). En hier is het, u raadt het nooit, tijd voor wat onweer. Het ene na het andere met veel bliksems en veel gerommel. Oh dit voelt aan als een Belgian Summer.

Omdat het ook tijd wordt om de omstreken te verkennen, moest ik een keuze maken: busjes alhier en aldaar OF autootje om zelf alles te ontdekken. De keuze is natuurlijk snel gemaakt. Dus alle websites en borden afschuimen. Het was ook de bedoeling de Car Market te gaan bekijken, maar helaas was het zonder adres een beetje moeilijk om de juiste weg te vinden 😉 en liep ik dus de andere richting uit. Op die manier heb ik ondertussen wel Garden Island (waar de oostelijke defensiebasis ligt), het Australian Museum en het grote Coca Cola bord gezien. De auto die me aanstond was er een in Dee Why, een klein uurtje buiten het CBD. Het was de eerste auto waar ik naar ging kijken, maar het zag er meteen goed uit. Ik ben wel nog naar enkele andere auto’s op zoek gegaan, maar deze waren vaak slechter af, duurder of gewoon al verkocht toen ik aankwam. En omdat hij me al direct aanstond, een tweede keer gaan kijken, alles nog eens goed controleren en proberen wat van de prijs te krijgen. En wat kocht ik, een Holden Astra 1998 die in orde is (oké, de airco die werkt niet meer, maar dit wist ik, maar hij had nog maar 2 gebruikers voor ik hem kocht en dat was een Australische dame en een Australiër die hem regelmatig voor onderhoud naar de garage deden) en vooral, hij heeft de pedalen zoals een Europese auto (vlnr: koppeling, rem, gas) en de knipperlichten steek je ook aan met je linkerhand (ipv rechts in Australië). Het kan wel tellen, want nu spendeer ik die kosten niet meer aan hostels en bussen en kan ik het land verkennen.

En leuk extraatje, bij het afsluiten van de deal kwam een wilde kaketoe rustig op het balkon zitten. En deze kan je perfect een koekje geven, hij neemt het mooi aan en eet het rustig op. En dit naast al de andere prachtige vogels die hier in de bomen zitten.

Minpuntje: het is al de hele week aan het regenen met af en toe eens een onweertje. Het is ook gevoelig kouder dan de voorbije weken.

DSCF2808

The Three Sisters

The Three Sisters

Blue Mountains

Blue Mountains

DSCF2843 DSCF2863 DSCF2867 DSCF2869

YEAH ME, feeding a Cockatoo

YEAH ME, feeding a Cockatoo

IMG_0910 IMG_0914 IMG_0920 IMG_0928 IMG_0929 IMG_0932

Leura Cascades

Leura Cascades

IMG_0940

Crimson Rosella

Crimson Rosella

IMG_0950 IMG_0965 IMG_0968 IMG_0977 IMG_0980

Scenic Railway, steilste daling (52°) ter wereld OFWEL de grootste rip-off ter wereld

Scenic Railway, steilste daling (52°) ter wereld OFWEL de grootste rip-off ter wereld

IMG_0985 IMG_0986 IMG_0988

2 thoughts on “I’m walking in the rain

  1. Prachtige natuur foto’ !!! Mooi uitzicht…… en mooie dieren, vooral de cockatoo heeft de meeste aandacht gekregen hier op het werk !! Leuk doe zo voort 🙂

    Like

    • Er zaten zoveel mooie vogels in die bomen daar, maar die kaketoe kwam wel spontaan naar ons toe 🙂
      Aan natuur geen gebrek, even buiten de stad zie je alleen maar bomen, rotsen of zee :p

      Like

Geef een reactie

